vdcasino
betexper
imajbet
perabet
casinomaxi
ilbet
Go to previous topic
Go to next topic
آخرين ارسال 21 اسفند 1392 11:58 ق.ظ توسط صفی‌یاری
امکان حذف رزرو برای اسناد موجود
�8 پاسخ
مرتب:
مولف پيغام ها
کاربر جدید
کاربر جدید

--
03 اسفند 1392 10:58 ق.ظ

    باسلام

    در مراکز و دانشگاههای بزرگ، رزرو اسناد موجود به دلایل مختلف از جمله سیستم قفسه باز ، مراجعه لحظه ای دانشجویان و ...مشکل ساز می شود. به این ترتیب که سند موجود برای نمونه سه روز برای کاربری که حضور فیزیکی ندارد (و مشخص نیست آیا در بازه زمانی تعیین شده برای امانت مراجعه کند یا خیر) رزرو می شود و حال آنکه مراجعه کننده دیگری در همان لحظه در قفسه کتاب را پیدا می کند و خواهان امانت آن است اما نمی تواند سند را به امانت ببرد. از طرفی به دلیل معضلات غیرقابل انکار استفاده از سیستم قفسه باز مانند جابجایی اسناد در قفسه توسط دانشجویان و مراجعه کنندگان، گاه کتابی که موجود بوده و رزرو شده در قفسه برای امانت بردن، اصلا پیدا نمی شود. این ها بخشی از مسائل و شاید گلایه های مطرح شده توسط متخصصان بخش امانت در کتابخانه های بزرگ است که امکان رزرو سند موجود ( نه به امانت برده شده ) در سیستم بوجود آورده است. از آنجا که به گفته ایشان این امر، اسباب روزافزون نارضایتی مراجعان به بخش امانت را باعث گردیده و ظاهرا در مراکز بزرگ معایب استفاده از این امکان بر مزایای آن غالب شده، آیا این امکان وجود دارد که رزرو اسناد تنها برای اسنادی که در امانت هستند امکان پذیر شود؟

     

    با سپاس فراوان

    کاربر باتجربه
    کاربر باتجربه

    --
    05 اسفند 1392 11:20 ق.ظ

    با سلام
    این که تجربیات واقعی خود در سیستم امانات را منتقل می کنید بسیار جای تقدیر و تشکر دارد. این موارد حتما ما را در بهینه کردن نرم افزار یاری خواهد کرد. واما چون این مطلب بیشتر جنبه پیشنهاد دارد، با اجازه شما آن را به انجمن پیشنهادها منتقل کردم
    با تشکر

    کاربر پورتال
    کاربر پورتال

    --
    17 اسفند 1392 05:16 ب.ظ

    عرض سلام و ارادت

    با گسترش روزافزون اینترنت و سرویس‌های راه دور، نیاز اعضا و یا دانشجویان نیز روز به روز تغییر کرده و از سیستم‌های مکانیزه انتظار بیشتری خواهند داشت. مسلما ارایه سرویس‌های بهینه و سریع نقش مهمی در رضایت مراجعه‌کنندگان خواهد داشت. رویکرد جدید این است که دانشجو، زمانی به کتابخانه مراجعه کند که بتواند سند مورد نظر خود را به امانت ببرد. این رویکرد باعث خواهد شد تا از مراجعه غیرضروری اعضا یا دانشجویان به کتابخانه کاسته شود و کتابداران میز امانت وقت بیشتری برای ارایه سرویس‌های بهینه پیدا کنند. به عبارت بهتر کار کتابداران کم نخواهد شد، بلکه مدل آن عوض می‌شود، و نگاه سنتی جای خود را به نگاه مدرن در کتابخانه‌ها می‌دهد. به همین دلیل اصولا پاسخ سوال شما منفی می‌باشد.

    با توجه به نوع اشکالات مطرح شده، بنظر می‌رسد که در کتابخانه شما، سرویسی به نام نگهداری سند برای عضو وجود ندارد. تفاوت عمده‌ای بین مفهوم رزرو و نگهداری وجود دارد که در لینک زیر کاملا توضیح داده شده است.

    مفهوم نگهداری سند

    در هر صورت جهت رفع مشکلات مطروحه، توصیه می‌شود که اقدامات زیر صورت پذیرد:

    1. تعیین محلی برای انتقال اسناد در وضعیت نگهداری. لازم است تا محل خاصی که در دسترس کتابداران میز امانت باشد برای این منظور در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در اکثر کتابخانه‌ها در پشت سر میز امانت قفسه‌ای گذاشته می‌شود تا اسناد در وضعیت نگهداری را در آن قرار دهند. مزیت این روش بخصوص در سیستم قفسه باز این است که چون سند در دسترس دانشجویانی که عادت کرده‌اند تا در سر قفسه‌ها کتاب خود را بیابند، قرار نمی‌گیرد، بالطبع انتظارشان از کتابداران میز امانت نیز بالا نمی‌رود. ضمنا هنگام بازگشت سند به کتابخانه، در صورت داشتن رزرو نیز وضعیت سند به نگهداری تبدیل می‌شود و توسط سیستم به کتابدار اعلام می‌شود و او آن سند را به قفسه مذکور منتقل خواهد کرد.
    2.        
    3. تهیه روزانه گزارش اسناد در وضعیت نگهداری. گزارش مذکور توسط مسئول سیستم امانات بصورت روزانه تهیه خواهد شد و کتابداران را از فهرست اسناد در انتظار مراجعه عضو برای امانت، مطلع خواهد کرد. مسلما با کم شدن مراجعه اعضا و دانشجویان به کتابخانه مسئولین میز امانت وقت کافی خواهند داشت تا اینگونه گزارش‌ها را از سیستم تهیه نمایند.
    4.    
    5. جمع‌آوری اسناد در وضعیت نگهداری مطابق با گزارش فوق. در ابتدای هر روز و بعد از تهیه گزارش اسناد در وضعیت نگهداری، کتابداران میز امانت در هنگام مرتب کردن اسناد پخش شده بر روی میزها و قرار دادن آن‌ها در سرجای خودشان، این دسته از اسناد را جدا کرده و در محل مخصوص اسناد در حال نگهداری، قرار خواهند داد.
    6.    
    7. آموزش به دانشجویان یا اعضا. لازم است تا به اعضا و یا دانشجویانی که سندی در وضعیت نگهداری دارند، آموزش داده شود که بجای سردرگمی، به کتابداران میز امانت مراجعه نمایند و کتابداران نیز براحتی سند مورد نظر را از محل مخصوص پیدا کرده و آنرا در اختیار عضو قرار داده و به او امانت ‌دهند.
    8.    
    9. آموزش به کتابداران میز امانت. از طرفی دیگر می‌بایست به کتابداران میز امانت آموزش داده شود تا دقیقا آیین‌نامه کتابخانه را رعایت نمایند و آگاه شوند که هیچ تفاوتی بین عضوی که حضورا به کتابخانه مراجعه کرده و به عجز و لابه می‌پردازد، با عضوی که از راه دور سندی را رزرو کرده و بعد از چند روز انتظار، سند برای او نگهداری شده است، قایل نشوند. چون انسان ذاتا در برخوردهای رو در رو، خیلی زود تحت تاثیر قرار گرفته و قضاوت‌های احساسی نادرستی انجام می‌دهد.
    10.    
    11. تهیه گزارش بکارگیری اسناد یا گزارش امانت اسناد. گزارش‌های دوره‌ای به کتابداران متخصص کمک خواهد کرد تا بتوانند اسنادی که زیاد به امانت می‌رود و نتیجتا دارای لیست رزرو طولانی می‌باشند را شناسایی کرده و از بخش سفارشات بخواهند که نسخه‌های بیشتری از این اسناد خریداری شود.

    انشاال... اقدامات فوق خواهد توانست تا مراجعان ناراضی را به اعضای فعال راضی تبدیل کند.

    با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما و تمامی همکاران محترمتان
     

    کاربر باتجربه
    کاربر باتجربه

    --
    18 اسفند 1392 09:30 ق.ظ
    با تشکر از جناب آقای صفی یاری برای توضیحات مفصل و مفید ایشان

    به نظر می رسد مفهوم نگهداری برای کتابخانه های قفسه باز باید مورد تجدید نظر یا حداقل بررسی مجدد قرار بگیرد. توضیحات خانم آستانه به عنوان تجربه واقعی و عملی زوایای جدیدی را در مورد این فرایند باز می کند. عضوی که پای قفسه رفته و کتاب مورد نظر خود را پیدا کرده هیچ توضیحی (یا توجیهی) را در مورد رزرو بودن این سند نمی پذیرد. راه حل تفکیک اسناد در نگهداری نیز ضمن تحمیل بار بسیار زیاد کاری برای پرسنل میز امانات این اشکال را دارد که ممکن است اعضا برای امانات این اسناد مراجع نکنند و در این صورت باید این کتابها بصورت مکرر بین قفسه ها و محل اسناد در نگهداری منتقل گردد.
    بهرحال به نظر بنده پیشنهاد خانم آستانه قابل بررسی است. یعنی این که امکان نگهداری به شکل اختیاری (Optional ) باشد و یک مرکز بتواند رزرو را فقط برای اسناد در امانت استفاده کند. اعتقاد من این است که کاربر باید بتواند حق انتخاب داشته باشد و تصمیم نهایی به لزوم یا مفید بودن هر امکان یا قابلیت با کاربر باشد.
    کاربر پورتال
    کاربر پورتال

    --
    18 اسفند 1392 11:43 ق.ظ

    ضمن تشکر از جناب آقای تاریوردی

    دقیقا نکته همین جا است، اعضایی که پای قفسه‌ها می‌روند فقط کتاب‌هایی را می‌بینند که موجودند و در نگهداری نیستند و رزرو هم ندارند. به همین دلیل هیچوقت چنین مشکلی پیش نمی‌آید.
    بحث رزرو نیز کلا همین است، در دنیای بیرون از کتابخانه‌ها هم شما با چنین پدیده‌ای مواجه هستید، به عنوان مثال رزرو بلیط سینما، اتوبوس، قطار و هواپیما. در این گونه موارد هم شما جایی را رزرو می‌کنید و تا آخرین لحظه آن جا متعلق به شماست. فقط تاریخ انقضاء آنها با هم فرق می‌کند و در بسیاری از موارد حتی بدلیل آنکه لیست رزروی وجود نداشته این وسایل نقلیه با صندلی و یا کوپه خالی حرکت می‌کنند.

    در واقع، این درخواست اصل رزرو از راه دور را زیر سوال می‌برد. فرض کنید که درخواست سرکار خانم آستانه عملیاتی شود و فقط بتوان کتاب‌هایی را رزرو کرد که امانت هستند. دانشجویی پس از جستجو از طریق اینترنت کتاب خود را یافته و موجود هم هست. حال این دانشجو که ساکن مشهد است، از آن سر شهر با تمامی مشکلات، خودش را به کتابخانه می‌رساند تا کتاب را امانت بگیرد، غافل از آنکه پیش پای او دانشجوی دیگری آنرا به امانت برده است. بفرمائید گناه این دانشجو چیست؟ آیا منظور از سرویس بهینه این است که همه اعضا را مجبور کنیم تا مانند  چهل سال پیش مراجعه حضوری داشته باشند.
    اصلا فرض کنید که یک کتاب امانت است و دارای لیست رزرو طولانی نیز می‌باشد، به عبارت دیگر چندین نفر آنرا رزرو کرده‌اند و در امانت است. اگر این سند به کتابخانه بازگشت داده شود، کتابداران میز امانت با آن چه رفتاری خواهند داشت؟ آیا آنرا به داخل قفسه‌ها منتقل می‌کنند که در دسترس مراجعه کنندگان حضوری قرار گیرد. مسلما با این کار خودشان برای خودشان مشکل درست کرده‌اند.

    باز بفرمایید دانشجویی که از مدتها قبل آن کتاب را رزرو کرده و بعد از تحمل هفته‌ها نوبتش فرا رسیده چه گناهی کرده که کتابدار میز امانت بگوید کتاب مورد نظر به امانت دیگری رفته و یا گم شده است. حتی در سیستم‌های دستی چهل سال پیش هم یک لیست دستنویس به برد کتابخانه نصب می‌کردند که حاوی عناوین کتابهایی بود که اعضا، آنها را رزرو کرده بودند و به اعضا مهلت داده می‌شد که طی 2 روز برای گرفتن کتاب مورد نظر مراجعه کنند. حتی در آنزمان نیز مفهوم نگهداری، با روش‌های سنتی وجود داشته است. 

    بنابراین مشکل جای دیگری است و با رزرو اسناد، تنها برای اسناد در امانت، مشکل حل نخواهد شد. بلکه بهتر است نوع نگاه به مسئله عوض شود و مدل کاری تغییر کند.

    سلامت و پاینده باشید.

     

    کاربر باتجربه
    کاربر باتجربه

    --
    18 اسفند 1392 05:47 ب.ظ
    با تشکر مجدد

    بحث رزرو در بلیط قطار یا سینما و ... ازاین جهت متفاوت است که در این موارد، شخص رزرو کننده معمولا هزینه خدمات را قبلا می پردازد و به همین دلیل امکان عدم مراجعه او نزدیک به صفر است مگر اتقاق خاص و پیش بینی نشده ای رخ دهد. اما در سیستم امانات ، کاربر هیچ احساس تعهدی برای پی گیری درخواست نگهداری خود ندارد و لذا در عمل مشکلاتی پیش می آید که بخشی از آنها را خانم آستانه ذکر کرده اند.
    بهرحال با تمام مزایایی که سیستم نگهداری دارد و آقای صفی یاری نیز به درستی به این مساله اشاره کرده اند اما بحث من این است که این امکان خوب، اختیاری باشد. دقت کنید که اساسا" رزرو از راه دور در سیستم امانات به شکل اختیاری است و مسئول امانات می تواند این امکان را از اعضا سلب کند. بنابراین بحث تغییر فرهنگ اعضا به این شکل که حتما قبل از مراجعه به کتابخانه باید از طریق اینترنت (یا اینترانت) کتاب مورد نظر خود را درخواست کنند در اینجا منتفی است (مثلا مشابه آنچه که در مورد ثبت نام کنکور یا پرداخت قبضها اتفاق افتاده). بنابراین شاید بتوانیم در مورد تفکیک مفهوم نگهداری از رزرو نیز تدبیری بیندیشیم. در این مورد راه حلهای زیر به ذهن من می رسد:
    1- با توجه به روشهای جدید اطلاع رسانی مانند ایمیل و پیامک، دیگر نیازی به نگهداری دراز مدت نیست و این بازه را به حداقل ممکن تقلیل دهیم. برای مثال در صف بانکها، برای هر شماره حداکثر چند ثانیه صبر می کنند و بلافاصله شماره بعد اعلام می شود و شخصی که حضور دارد مراجعه می کند.
    2- برای اعضایی که درخواست نگهداری می دهند و برای امانت مراجعه نمی کنند جریمه ای تعیین کنیم.
    3- اساسا برای درخواست رزرو، هزینه ای تعیین کنیم.
    4- امکان درخواست نگهداری را اختیاری کنیم.
    با این روشها، شاید بتوانیم بخشی از دغدغه های مسئولین امانات مراکز را کمتر کنیم. از دیگر همکاران هم خواهشمندم در این بحث شرکت کنند تا شاید زوایای دیگری از این موضوع روشن شود.
    با سپاس


    کاربر باتجربه
    کاربر باتجربه

    --
    18 اسفند 1392 07:11 ب.ظ

    با تشکر از آقایان تاریوردی و صفی‌یاری

    من نمی‌خواستم در این بحث شرکت کنم چون فکر می‌کردم بهتر است خود همکاران بحث را به نتیجه برسانند ولی از آنجاییکه به نظر می‌رسد بحث واگرا شده است چند نکته را که به ذهن من می‌رسد بیان می‌کنم. شاید مفید واقع شود:

    اولا بحث نگهداری برای جلوگیری از امانت رفتن سند توسط کاربر دیگری است. اگر مسئول کتابخانه‌ای این حق را به کل برای کاربر اول به رسمیت نشناسد کلا این سرویس برای او بی‌معنی است. ما در سیستم حداقل حق را یک روز در نظر گرفته‌ایم که مینیمم ممکن است. پس مشکل کلا در بازه زمانی نیست.

    ثانیا من فکر می‌کنم بحث نگهداری در واقع قربانی مشکل دیگری است. مشکل کتابداران مورد اشاره در واقع عدم قبول مسئولیت در تحویل کتاب به اعضا می‌باشد که سرویس نگهداری آنرا به رخ می‌کشد. در واقع این کتابداران به بهانه باز بودن مخزن، هیچ تقصیری در عدم صحت اطلاعات خود نمی‌پذیرند. مثالی می‌زنم. فرض کنید ما خواسته آقای تاریوردی را هم پیاده‌سازی کردیم و اصلا عضوی که سند را جستجو کرده نتواند آنرا "نگهداری" کند. بالطبع با عجله بیشتر از قبل به کتابخانه مراجعه می‌کند ولی به همان دلایلی که تحت عنوان معصلات غیرقابل انکار در پست اول آمده است مانند جابجایی اسناد و ... نتواند کتاب خود را پیدا کند. خوب حالا چه جوابی به او می‌دهیم. احتمالا به او خواهیم گفت "شما خیلی به نتایج جستجو اعتنا نکنید. ملاک ما کتاب‌های داخل قفسه‌هاست!" خوب برای چه اصلا کتابخانه را مکانیزه کرده‌ایم.

    ثالثا در رابطه با چهار پیشنهاد آقای تاریوردی:

    پیشنهاد اول که اصلا محلی از اعراب ندارد. حداقل در مورد اسناد موجود مشکل اصلا در اطلاع‌رسانی به عضو نیست چون بلافاصله پس از درخواست ستد به او اطلاع‌رسانی می‌شود. در مورد بازگشت اسناد دارای لیست رزرو هم که به خوبی اطلاع‌رسانی می‌شود. نگهداری کمتر از یک روز هم که اساسا با روال اداری و مشغله‌های رایج معنی ندارد.

    پیشنهاد دوم هم که مصداق مثل "گنه کرد در بلخ آهنگری   به شوشتر زدند گردن مسگری" است. خود را بگذارید جای عضوی که مثلا نفر پنجم لیست رزروی بوده و پس از مثلا سه ماه یکباره وسط مرخصی یک پیامک برایش ارسال می‌شود "ظرف مدت یک روز یه کتابخانه مراجعه کنید". بعد از چند روز که شاکی به کتابخانه مراجعه می‌کنید تا گله کنید متوجه می‌شوید جریمه هم شده‌اید!

    مصداق پیشنهاد سوم را هم نمی‌دانم. ما چون نمی‌توانیم سرویس مناسب برای رزرو ارائه کنیم آنرا گران کنیم که کسی سراغ آنرا نگیرد!

    پیشنهاد چهارم از نظر اصولی قابل پیاده‌سازی است البته نمیدانم چقدر وقت ما را بگیرد اما با این کار صرفا صورت مسئله را پاک کرده‌ایم و اعضا فکر می‌کنند که اتوماسیون نگهداری در نرم‌افزار به صورت کامل پیاده‌سازی نشده است. هر چند برای پیاده‌سازی یا عدم پیاده‌سازی یک امکان نظر سایر همکاران هم مهم است.

    از اینکه بحث طولانی شد پوزش می‌خواهم ولی با آقای صفی‌یاری هم عقیده‌ام که به جای عقب‌نشیتی به سیستم دستی، پیشنهاد روال‌های بهتر اتوماتیک را بدهیم. البته این نظر آقای تاریوردی هم قابل توجه است که روال‌های پیچیده عملا قابل اجرا نیستند.

    موفق باشید.

    کاربر جدید
    کاربر جدید

    --
    19 اسفند 1392 10:37 ق.ظ
    باسلام

    ضمن تشکر از دقت نظر و پاسخ های کامل و جامع همکاران محترم شرکت نوسا به پست مطرح شده، پس از انعکاس دیدگاهها و نظرات عنوان شده به مسوول بخش امانت (و با توجه به تجربه درخور توجه متخصصان این بخش در مواجه با رفتار اطلاع یابی کاربران و مراجعه کنندگان) و بحث مفصل درباره مساله نگهداری و رزرو در اینجا به ذکر موارد ذیل بسنده می شود:

    1) در مورد تعيين و اختصاص محلي (پشت ميز امانت)براي كتابهاي در نگهداري، لازم به ذكر است كه اين محل معمولا براي كتابهاي رزرو شده كه از امانت بر مي گردند در نظر گرفته مي شود و نه براي كتابهاي در نگهداري، چراكه با توجه به حجم بالاي كتابهاي در نگهداري در دانشگاههای بزرگ، پشت ميز امانت از نظر فضا ديگر جوابگو نيست.

    2) اطلاع كتابداران از ليست اسناد در نگهداري عملا در سرویس دهی كمكي به آنان نمي كند، چرا که به این اسناد توسط خود مراجعاني كه آنان را در وضعيت نگهداري قرار مي دهند، کمتر مراجعه می شود.

    3)به نظر می رسد جمع آوري اسناد در وضعيت نگهداري براي كتابخانه هاي كوچك امكان پذير باشد اما براي كتابخانه هاي بزرگ كه اعضا بصورت جاري و لحظه به لحظه و مستمر درخواست نگهداري اسناد را دارند و مدام به ليست اسناد در نگهداري اضافه مي شود، تقريبا غير ممكن است.
    اساسا به نظر می رسد، گزینه درخواست نگهداری سند در مراکزی مانند دانشگاهها (که درصد قابل توجهی را دانشجویان دوره کارشناسی تشکیل می دهند و تجربه عینی نشان داده حتی تهیه 20 یا 30 نسخه از سند نیز کافی نیست) بدلیل عدم تعهد مالی و زمانی کاربران (در صورت عدم مراجعه در بازه زمانی تعیین شده) که جای هرگونه مانوری را باز گذارده مفید نیست و گزینه درخواست سند به منظور نگهداری تنها وقتی اثربخش است که با نیاز مبرم اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا افراد با شرایط خاص (مانند معلولان و...) مواجهیم. به گفته مسوول بخش امانت با اعمال این شیوه که امکان آن می تواند در اختیار خود همکاران بخش امانت باشد، استفاده از سرویس نگهداری تنها برای گروه های یاد شده مجاز می باشد و سند پس از نگهداری برای آنها ارسال می شود. به این ترتیب، نیاز به مراجعه حضوری منتفی خواهد بود.

    در مجموع به نظر می رسد با توجه به تمامی دیدگاههای ارائه شده توسط همکاران محترم، اینکه عملا گزینه رزرو و نگهداري دو مقوله متفاوت از هم تلقی شود و امکان اختیاری بودن آن به منظور استفاده از این حق وجود داشته باشد، قابل تأمل باشد.

    سپاس مجدد

    کاربر پورتال
    کاربر پورتال

    --
    21 اسفند 1392 11:58 ق.ظ

    ضمن تشکر از کلیه دوستان

    در خصوص پیشنهادهای جناب آقای تاریوردی بایستی عرض کنم، همانطوری که جناب آقای نجفی فرمودند حداقل نگهداری، یک روز می‌باشد و از این کمتر نه امکان‌پذیر است و نه منطقی، تعیین تعداد روز هم کاملا در اختیار مسئول کتابخانه می‌باشد . با پیشنهاد 2 و 3 که در جهت جریمه عضو می‌باشد؛ در کل مخالفم. امروزه حتی در دنیای بیرون از کتابخانه‌ها هم برای سرویس‌های اینترنتی و راه دور تخفیف خاصی نیز قایل می‌شوند تا افراد به استفاده از این روش‌ها تشویق و ترغیب گردند. حال با این پیشنهاد عضو جریمه هم خواهد شد، و دیگر رغبتی به سرویس اینترنتی نخواهد داشت و سعی می‌کند که مراجعه حضوری داشته باشد.

    اما در مورد پیشنهاد آخر، یعنی اختیاری کردن درخواست نگهداری، با کمک سرکار خانم آستانه در ارایه آمار و پاسخ‌های دقیقشان به پرسش‌های ذیل، قابل بررسی مجدد خواهد بود:

    آیا قبلا در کتابخانه شما هیچ اقدام عملی برای اسناد در وضعیت نگهداری، مطابق با روش‌های پیشنهادی در پست قبلی اینجانب صورت گرفته است؟ (در صورتی که پاسخ مثبت است، بطور مفصل توضیح دهید).

    بطور معمول چند نفر در روز و چه زمانی، در ابتدای هر روز به مرتب کردن کتابخانه می‌پردازند؟

    تهیه گزارش تعداد روزانه اسناد در وضعیت نگهداری، از سیستم امانات برای مدت یک ماه (مثلا اردیبهشت سال آینده). این گزارش حتما می‌بایست بصورت روزانه و در همان روز اخذ گردد.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

    خدمت سرکار خانم آستانه نیز بایستی عرض کنم که چند سال پیش بیشترین حجم مراجعه کنندگان در پشت باجه بانک‌ها برای پرداخت قبوض بود. تنها راه حل بانک‌ها برای خلوت کردن پشت باجه‌ها، فراهم آوردن سرویس‌های اینترنتی و قرار دادن دستگاه‌های خودپرداز ATM بود، البته آنموقع هم افرادی معتقد بودند که این کار نشدنی است و هر کدام هم دلایل منطقی خاص خودشان را داشتند. اما اکنون حتی افراد سالخورده نیز برای انجام این امور، دیگر به باجه‌ها مراجعه نمی‌کنند.

    در انتها، با توجه به تجارب قبلی ما در دیگر دانشگاه‌ها، ارایه سرویس‌های بهینه منطبق با نیازهای روز مراجعه‌کنندگان، مستلزم اجرای دقیق کارها توسط کتابداران میزامانت مطابق با طراحی و روال کار جدید می‌باشد. مسلما هر گونه تغییر روال و عادت نیز با مقاومت منفی روبرو خواهد شد که در آن صورت با کمی چاشنی اجبار حل خواهد شد.

    سلامت و سربلند باشید.



    ---