یکی دیگر از انواع گزارشهای موجود در کلاینت وب، گزارش تاریخچه تراکنشهای کار است. این گزارش شامل اطلاعات انجام کار از شروع تا زمان حال است که بعضی از این اطلاعات به شرح زیر است:
- زمان شروع کار
- اطلاعات تراکنشهای انجام شده
- اطلاعات وظایف (زمان شروع و پایان و مدت انجام وظایف)
- اطلاعات وضعیتها
- ایستگاههای انجام کار
- کاربران انجام دهنده کار
- هزینه انجام کار
- کیفیت انجام کار
نحوه نمایش تاریخچه تراکنشهای کار
همانطور که در مستندات قبلی توضیح داده شد، در هر فهرست یا گزارش کارها می توانیم به محاوره «مشخصات کار» دسترسی داشته باشیم، در این محاوره زبانه ای بنام «تاریخچه» وجود دارد که گزارشی از تراکنشهای انجام شده کار را نمایش می دهد. برای نمونه به شکل زیر توجه کنید:
صفحه تاریخچه از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که به ترتیب با آنها آشنا می شویم.
الف) نمودار میله ای تراکنشهای کار
در بخش اول همانطور که در شکل بالا نیز ملاحظه می کنید، نمودار میله ای تراکنشهای انجام شده در کار، به ترتیب زمان اجرا، نمایش داده شده است. در سمت چپ این نمودار، وضعیتهای کار قرار دارد (شکل زیر):
ملاحظه می کنید که وضعیتهای کار به ترتیب زمانی لیست شده است. در مقابل هر وضعیت، یک نمودار میله ای وجود دارد که طول میله ها نشان دهنده مدت زمان طی شده از شروع یک وضعیت تا شروع وضعیت بعدی است. می دانیم که انتقال به هر وضعیت با انجام یک وظیفه صورت می گیرد بنابراین ابتدای میله ها زمان انجام یک وظیفه است که اگر نشانگر را روی هر یک میله ها منتقل کنیم آنگاه همانند آنچه که در شکل زیر نشان داده شده است، زمان انجام وظیفه را در سمت راست با رنگ سبز مشاهده خواهیم کرد.
در این مثال، وضعیت «در انتظار بررسی درخواست»، با انجام یک وظیفه در تاریخ 09:08:09 18/10/1401 آغاز شده است. وجود علامت «*» در سمت راست این تاریخ به ما می گوید که این تراکنش توسط کاربر جاری انجام شده است. حال برای آگاهی از نام وظیفه و اطلاعات دیگر مرتبط با تراکنش کافی است روی میله کلیک کنید تا محاوره جزییات تراکنش به شکل زیر روی صفحه باز شود:
همانطور که می بینید در این محاوره، اطلاعات تراکنش در دو دسته «وظیفه» و «وضعیت» نمایش داده شده است. نکته ای که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که در این محاوره دو فیلد «مدت» وجود دارد که اولی در ناحیه وظیفه و دومی در ناحیه وضعیت است.
- مدت اجرای وظیفه
همانطور که گفته شد، در اینجا منظور وظیفه ای است که اجرای آن منجر به انتقال کار به این وضعیت شده است.
- مدت انتظار در وضعیت
مدت زمانی که کار وارد یک وضعیت می شود تا زمانی که وظیفه خروجی از این وضعیت اجرا و کار از این وضعیت خارج شود را مدت انتظار در وضعیت می نامیم. با این تعریف طول میله ها نشانگر همین مدت می باشد. یعنی این که :
طول میله (زمان)= مدت انتظار در وضعیت
نکته: با تعاریف فوق به این نتیجه می رسیم که ارتباط ظریفی میان این دو مدت وجود دارد به این صورت که مدت انتظار در یک وضعیت، در واقع برابرست با مدت زمان انجام وظیفه خروجی از وضعیت، برای انتقال به وضعیت بعدی.
نمایش تکرار انجام یک وظیفه
یکی از مزایای نمودار میله ای وضعیتها این است که با یک نگاه می توانیم متوجه شویم که کار چند بار در یک وضعیت خاص قرار گرفته است یا به عبارت دیگر یک وظیفه خاص چند بار تکرار شده است. برای مثال به شکل زیر که مربوط به یک کار در گردش کار «ارجاع و پیگیری کارها»ست توجه کنید:
می بینید که در این مثال ، کار در سه مرحله و بصورت تکراری در وضعیت «کار ابلاغ شده» قرار گرفته است و به معنی این است که کار سه بار به انجام دهنده برگشت داده شده و تکمیل شده است.
نکته آخر این که در این محاوره، لینک جزئیات انجام وظیفه نیز وجود دارد که از طریق آن می توانید مراحل انجام این وظیفه را ملاحظه کنید.
زمان سپری شده از اجرای آخرین وظیفه
اگر در زمان حال، کاری پایان نیافته باشد، مدت انتظار در وضعیت جاری ثابت نیست و بطور مداوم در حال افزایش است. به همین دلیل، و بطور پیش فرض، نمودار میله ای برای وضعیت جاری نمایش داده نمی شود. حال اگر کاربری مایل به نمایش این میله (مدت زمان) باشد باید همانند شکل زیر، گزینه «بازنمایی زمان سپری شده از اجرای آخرین وظیفه» را فعال کند. در این صورت نمودار میله ای وضعیت جاری به شکل یک میله توخالی نمایش داده خواهد شد.
ملاحظه می کنید که در این حالت، می توانیم یک برآورد بصری از میزان تاخیر کار در وضعیت آخر (جاری) را داشته باشیم.
ب) اطلاعات آماری مدت انتظار در وضعیتها
در پایین نمودار میله ای تراکنشها، اطلاعات آماری مدت انتظار در وضعیتهای کار، نمایش داده می شود. برای نمونه به مثال زیر توجه کنید:
در این ناحیه علاوه بر اطلاعات آماری فوق، تعداد کاربرها و ایستگاهها و نیز اطلاعات آخرین کاربر و آخرین ایستگاه (کامپیوتر) مربوط به آخرین تراکنش کار نیز نمایش داده می شود.
پ) نمودار کاربران کار
در هر کار ممکن است چند کاربر وجود داشته باشد یعنی این که وظایف کار را کاربران متعددی انجام دهند. در این قسمت سهم هر یک از کاربران یک کار در یک نمودار دایره ای نمایش داده می شود. برای نمونه به شکل زیر توجه کنید:
این نمودار به ما می گوید که این کار 5 تراکنش (انجام وظیفه) داشته است که 20 درصد (1 تراکنش) توسط آقای منصوری، 40 درصد (2 تراکنش) توسط آقای خویی و 40 درصد یا 2 کار دیگر نیز توسط کاربر نرم افزار (کاربر سیستم) انجام شده است.
ت) نمودار ایستگاهها
در این نمودار سهم ایستگاههای کاری (کامپیوترها) که در روند انجام وظایف دخیل بوده اند، در یک نمودار دایره ای نمایش داده می شود.
ملاحظه می کنید که بعضی از ایستگاهها با نام کامپیوتر (Machine Name) و بعضی دیگر با شماره IP مشخص شده است. توضیح این پدیده این است که بطور کلی ایستگاههایی که در شبکه داخلی ویندوز متصل می شوند با نام کامپیوتر و ایستگاههای غیر از آن با IP نمایش داده می شود. ایستگاههای غیر ویندوزی می تواند شامل موارد زیر باشد:
- کلاینت وب (از طریق دسکتاپ، موبایل و تبلت)
- کلاینتهای ویندوزی که از طریق soap متصل می شود.
سوال چالشی: به نظر شما اطلاعات ایستگاهها چه ارزش افزوده ای می تواند داشته باشد؟
ث) نمودار مدت انتظار در وضعیتها
کارها در روند اجرا در وضعیتهای مختلف به میزانهای مختلف متوقف می شوند و در حالت انتظار قرار می گیرند. در این نمودار میزان انتظار در وضعیتهای کار نمایش داده می شود. برای مثال به نمونه زیر توجه کنید:
ملاحظه می کنید که در این کار، کل مدت زمان انجام کار حدودا 360 روز بوده است که از این مدت، 41.1 درصد در وضعیت «در انتظار استعلام» و 33.6 درصد در وضعیت «در انتظار بررسی درخواست» بوده است لذا می توانیم نتیجه بگیریم که پروسه بررسی درخواست سریعتر از پروسه استعلام انجام می شود.
ج) نمودار هزینه ها
همانطور که می دانیم، انجام وظایف و انتقال به وضعیتها می تواند شامل هزینه باشد. در این نمودار روند افزایش هزینه کار از شروع تا پایان نمایش داده می شود. برای نمونه به مثال زیر توجه کنید:
در این نمودار مقدار هزینه در شروع (15 واحد) و در آخرین وضعیت (165 واحد) است. ضمنا در دو وضعیت میانی نیز بصورت پله ای افزایش یافته است که با انتقال به آن نقاط می توانیم همانند شکل زیر، مقدار هزینه در آن وضعیتها را مشاهده کنیم:
ملاحظه می کنید که در این مرحله از کار، مقدار هزینه برابر با 75 واحد بوده است.
چ) نمودار کیفیت کار
همانند هزینه ها، مفهوم کیفیت نیز برای انجام وظایف و انتقال به وضعیتها قابل تعریف است. در این نمودار نوسان کیفیت را در طول انجام یک کار می توانیم مشاهده کنیم. برای نمونه به شکل زیر دقت کنید:
ملاحظه می کنید که در این کار، در مراحل مختلف کیفیت کار تغییر کرده است. در این مورد نیز می توانید با انتقال نشانگر به نقاط پله ای، کیفیت کار را در آن وضعیت مشاهده کنید.
نکته مهم: دقت کنید که در این نمودار کیفیت کل کار نمایش داده می شود نه کیفیت وظایف، بنابراین اگر برای کیفیت کل کار، یک عدد ثابت تعیین شده باشد این نمودار بدون توجه به تغییرات احتمالی کیفیت در وظایف، همواره به شکل یک خط راست خواهد بود اما اگر برای کیفیت کل کار یک تابع تعیین شده باشد آنگاه این کیفیت می تواند تابعی از کیفیت وظایف و پارامترهای دیگر باشد که در طول کار احتمال تغییر آن وجود خواهد داشت.